Yritysten tehtävän tielle tuli jättiseinä, avoimuuuden tarve

Milton Friedmanin mukaan yrityksen ainoa tehtävä on tuottaa voittoa osakkeenomistajille. Nyt tuon tehtävän eteen on jo muutaman vuoden ajan muurattu Roger Watersin päästä varastettu tiiliseinä nimeltä avoimmuus.

Olen viimeiset pari vuotta kiertänyt eri yrityksissä kertomassa avoimuuden tarpeesta. Yritystoiminnan pitää olla läpinäkyvää ja avointa, jotta yrityksellä on edes mahdollisuus menestyä (ellei ole Apple). Avoimuuden puute yrityksissä ärsyttää kansalaisiakin, ihan tutkimuksenkin mukaan.

Miten?

Yrityksiä on erilaisia, kuten kansalaisiakin. Toisille avoimuus ei ole mikään ongelma tai este, toiset taas eivät uskalla sanoa mitään kenellekään. Onkin sanottu, että suomalaiset yritykset suojelevat itsensä kuoliaaksi. Ei kerrota mitään, jottei edes sitä yhtä pahaa kritiikkiä tarvitse vastaanottaa.

Vaan nyt on pakko. 

Jos on sulkeutunut, pelkäävä ja suojeleva yritys, avoimuuden tien voi aloittaa yritykselle itselle luontevalla, pienellä toimintatapamuutoksella.

Se voi olla esim. asiantuntijablogin avaaminen verkkosivuille, tai myyntitilanteen vieminen asiakkaan luokse sen sijaan, että asiakasta vaaditaan kuluttamaan aikaa ja energiaa tulemalla yrityksen luo ”pakko-ostamaan”.

Osa suomiyrityksistä on jo päässyt seuraavan steppiin, eli monologiasemaan, eli heillä on joku väylä, usein se blogi tai asiakaslehti, joiden kautta suunnataan yksisuuntaisesti juttua ulos. Joillakin on mahdollisesti kommentointikin sallittua, useilla ei, koska on ”ikävää vastata ikäviin kommentteihin”.

Pieni ja kirkkain kärki on jo dialogiasemassa, jossa yrityksen asiakaspalvelu on siirretty myös digitaalisiin kanaviin: Twitterissä ja sivuille lisätyssä chat-palvelussa vastataan heti asiakkaiden kysymyksiin, kuvapalveluihin lisätään rentoja otoksia ja ennen kaikkea:

Jokaisessa teossa näkyvät yrityksen arvot.

Kuluttaja ja osa yrityksistäkin suosivat yrityksiä, jonka arvot yhtenevät heidän arvojensa kanssa. Itselle esim. Patagonia, Ticket to the Moon ja Tesla ovat sellaisia.

Jos haluat kuulla lisää matkasta avoimuuteen, tökkää meikäläistä joko Apurin tai Rummun sivujen kautta. Tulen käymään, sillä se jos mikä on omasta mielestäni sitä tosi kivaa työtä! Alla muuten pikku otos Apurin avoimuus-setistä:

Kuvaesitys vaatii JavaScriptin.