,

Useimmin esitetty kysymys asiakkailta: Mitä nyt oikein pitäisi tehdä?

Otsikon kysymys esitetään usein, kun yritys kysyy markkinoimisesta tai mainostamisesta. Toki tuo on elämästä yleensäkin ihan validi kysymys.

Minulta pyydettiin taannoin Turun AMK:n toimesta laajaa selvitystä markkinoinnin tilasta vuonna. Lupasin miettiä asiaa. Ja kun mietin, totesin urakan olevan aivan liian laajatöinen kirjoitettavaksi auki – ilmaistyönä ainakaan. Ja mitä minä mistään tiedän, tietoisesti mikrokokoisena yrittäjänä pysynyt iso mies. Kysykää Ruolan Ekalta.

ERIKOISTU TAI NÄIVETY

Meillä on muutamia aidosti pieniä yrityksiä ja yrittäjiä asiakkaina (siis 3-5 henkilön, ei 48 henkilön yrityksiä). Eritoten he ovat nyt hukassa kehityksen rattaissa. Mitä tehdä?

Lyhyet vinkit ovat juuri nyt mielestäni nämä:

  1. Mieti miten voit muuttaa liiketoimintaasi, eli työsi keskeisiä arjen toimia, erottuvaksi muista? Mitä asiakkaasi ei saa muilta?
  2. Kysy asiakkailtasi mitä palveluita he sinulta haluaisivat? Ja toimita niitä paremmin kuin odottavatkaan.

Kun olet muutoksen valjastanut arjen toimiisi ja todennut sen toimivaksi – kerro siitä asiakkaillesi. Ja kun kuulet useimmilta asiakkailtasi saman toiveen mitä he sinulta haluaisivat, kehitä siitä kilpailuase.

Kauppalehdessä menestynyt verkkokauppayrittäjä Jarno Vähätapiokin virkkoo hieman samaa. Ajatus pätee mielestäni perinteisiin kivijalkaliikkeisiinkin.

”Jos haluaa luoda nopeasti isoa, pitää luoda ainutlaatuista, sellaista, mitä muualta ei saa. Jos taas aiot kilpailla geneerisillä tuotteilla muiden verkkokauppojen kanssa, sinun pitää olla ­parempi logistiikassa tai teknologiassa”, hän sanoo. Zalandolla tuhat insinööriä ja sinulla on luultavasti yksi. Älä ole naiivi ja luule onnistuvasi siinä”.

Edelleen paras lukemani yleiskirjoitus markkinointiaiheesta on vuoden vanha Harvardin artikkeli: Branding in the age of social media.

To brand effectively with social media, companies should target crowdcultures. Today, in pursuit of relevance, most brands chase after trends. But this is a commodity approach to branding: Hundreds of companies are doing exactly the same thing with the same generic list of trends. It’s no wonder consumers don’t pay attention. By targeting novel ideologies flowing out of crowdcultures, brands can assert a point of view that stands out in the overstuffed media environment.

Eli toisin sanoen päädymme klisheisiin: Ihmiseltä ihmiselle, ajankohtaisesti, läpinäkyvästi, rehellisesti mutta nokkelasti.

Helppoa kuin heinänteko, varsinkin 1000€:n budjetilla. Mutta aloittakaa keksimällä pieni uudistus palveluihin: Pitäkää asiakkaistanne ostamisen jälkeenkin huoli. Ylittäkää odotukset!

0 replies

Kommentoi.

Osallistu ja kommentoi.
Olemme kiitollisia kommenteista.

Kommentoi.

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *