,

Tiputatko sen sitten nettiin?

Monesti asiakkaan kanssa ensikertaa istuessa mietin, että aika moni yritys ei ole muuttunut mihinkään, vaikka maailma ympärillä onkin.

Muistan vielä 8-10 vuotta sitten, kun asiakkaalle tehtiin laajojakin markkinointikokonaisuuksia, niin oma silloinen pääleiviskäni, ”netti”, sai pitkän palaverin lopuksi yhden lauseen:

”Tiputetaan se sitten verkkoon. Jari, ota sinä pallo siitä.”

Aika usein tuntuu, että edelleen ”tiputellaan asiat nettiin”.

Viestintä puetaan yrityksen olemukseen ja toimintaan

Kun vuoden alusta päätin, että keskityn eritoten siihen mitä asiakas itsestään kertoo ja miksi, on se jo nyt saanut mielenkiintoisia reaktioita aikaan (lähinnä häh? -ilmeitä).

Yleensähän joku toimelias yrityksessä keksii tekstit tai ne otetaan vanhoista materiaaleista, pyyhitään pahimmat pölyt ja isketään uusiin julkaisuihin sellaisenaan. Ehkä tuo on hyväkin, jollei mikään ole edelleenkään yrityksessä muuttunut, mutta 9/10 asiakaskeisseista olisi sellaisia, että tekisi mieli sanoa:

  • Miettikää mitä teette ja miksi?
  • Missä autatte asiakkaanne kusesta tai jumista?
  • Mikä teidät erottaa muista?
  • Miten kerrotte siitä positiivisella tavalla asiakkaillenne, eritoten uusille. Voitteko hyödyntää asiakkaidenne sanoja teistä?
  • Miettikää missä kerrotte mitäkin, että teidät myös nähtäisiin?
  • Kuka tai ketkä jatkavat valittua linjaa ja/tai tarinaa? Kaikki?
  • Asettakaa myös konkreettisia tavoitteita: Haluamme olla alamme ensimmäinen vastuullinen toimija ja napata 20 uutta merkittävää asiakasta vuoden sisään, jne.

Palkatkaa ammattilainen toteuttamaan nuo kohdat teille, tai sitten koitatte ensin itse. Pääasia on, että ruoppaatte yrityksen todellisen nykyolemuksen esiin. 

Ei kannata väittää olevansa rento hilpeä haastaja, jos painatte käytävää kraka kuristusotteessa ja naama norsun vitulla. En väittäisi itseä ekologiseksi ja vastuulliseksi, jos ei ole mitään konkretiaa todisteeksi (ellette ole Trumpiaaninen valehteleva ameeba). Kannattaako avata sitä Snapchattiä, jos Twitterissäkin viimeinen viesti on viime vuodelta ja Facebookin tunnuksia ei kukaan enää muista?

Kaikki pitää olla yhtenäistä ja teille sopivaa viestintää – käytetyistä kanavista riippumatta.

Itse en edes miellä enää tekeväni esitettä, verkkosivuja tai videota. Yritämme tehdä teille enemmän rahaa ja hyvän maineen viestimällä rehellisesti oikeissa paikoissa. En minä voi kirjoittaa jäykästi tai liian asiallisesti, koska olen luonteeltani avoin digitorpparihippi. Tai ainakin se on oma digiminäni julkisella puolella.

Lopuksi hieno esimerkki siitä, miten puetaan tehokkaasti sanoiksi oma olemus: Ellun Kanat. (… jos haluatte melkein yhtä hyvää kolmasosalla kustannuksia, ota yhteyttä meihin).