Miten verkkoprojektit ovat muuttuneet ja mistä asiakas nyt maksaa?

Työmme on viime vuosina muuttunut taas paljon.

Sivustoprojektin keskihinnat ovat laskeneet, mutta yrityksen oma verkkokokonaisuus on laajentunut ja vaatii entistä enemmän yritykseltä itseltään.

Mobiilitoimivat sivut, SoMe-kanavat, analytiikka ja asiakashallintajärjestelmät pitää saada ketjutettua yhdeksi virraksi, josta saadaan asiakaspalvelun taso huipulle. Kyse on siis erikoishyvästä asiakaspalvelusta – verkossakin.

Näin ollen jokaisen yrityksen markkinoinnista vastaava pitäisi olla nykyaikaisen sisältömarkkinoinnin osaava henkilö. Ns. printtipäällikön aika on ohi.

Työssämme on nyt neljä pääpointtia, jotka pitäisi huomioida jokaisessa verkkoprojektissa:

räätälöityjen ja pitkäkestoisten verkkosivuprojektien aika on ohi

Nyt oletuksena ovat responsiiviset, eli kaikissa päätelaitteissa toimivat sivut. Ne toteutetaan 90%:sti ns. valmisteeman pohjalle, ainakin WordPress-toimistoissa, joka Viidakkorumpukin on. Pohjaa muunnellaan sitten asiakkaan tahtomien ominaisuuksien mukaan.

Ammattitaito tuleekin nyt siitä, että tietää minkä valmisteeman valita.

Räätälöitynä tehdään erikoisempia verkkosovelluksia, kuten esim. tarjouspyyntökoneita jmv.

Sisältö on diktaattori, ei kuningas

Kymmenen vuotta sitä sai tolkuttaa asiakkaille, mutta vihdoin se on ymmärretty: Sisältö merkkaa verkkosivuilla. Kannattaa todellakin miettiä, mitä ja miten sivuilleen kirjoittaa.

Ihmisten pitkäjänteisyys lyhenee, joten sivujen kuvapinta-ala on myös kasvanut. Kuvissakin hyvät erottuvat. Ammattilaisorganisaatio kuvauttaakin kuvansa, tai vielä mielummin, videonsa. Ostetut kliseet jäävät kuvapankin ikkunaan kättelemään.

Ammattitaitoinen yritys vaatii asiakkaaltaan parempaa sisältöä tai tuottaa sitä itse.

Kolmas pääpointti: miten sivuille löytää ja pääsee?

Google on edelleen ykkösasia, mutta SoMe-kanavat ovat nousseet sen rinnalle.

Nyt juuri Googlen hakurobotit arvostavat laadukasta ja osuvaa tekstisisältöä, joka on ”rytmitetty oikein”. Toisena nousevana kriteerinä on sivun lataus- ja toimivuusnopeus. Mobiililaitteilla luetaan jo yli 50% sivuista, joten raskaat sivut jäävät unholaan.

Sivun julkaisujärjestelmä pitäisi olla hyvin hakurobotit huomioiva. Siinä WordPress vanhana blogialustana on omiaan!

SoMe-kanavat ovat tienviittoja kaupunkiin, eli asiakkaan kotipesään.

Kuitenkin kannattaa avata ne kanavat, jotka ovat yritykselle ominaisia, palvelevia ja joita ylläpidetään usein. Tyhjä SoMe-kanava kertoo kuolleesta yrityksestä.

Hakuoptimointia tekee moni yritys. Kokemuksemme on, että valtaosa ryövää asiakkaan rahaa. Tehdään alkutoimet, säädetään kriteereitä hieman, ja jätetään asiakas ”kellumaan”. Kuitenkin kuukausiraha juoksee koko ajan hakutoimijan tilille. Hyviäkin toki löytyy, mutta heidän palvelunsa sitten kustantavat enemmän. Kysy ammattilaiselta, ketä he suosittelevat!

 Mittaa, mittaa, mittaa ja mUOKKAA

Lopuksi asia, jota ei voi enempää korostaa: Monitoroi asiakasvirtaa ja kävijöitäsi erilaisin mittarein.

Katso muutakin, kuin pelkää sivukävijäpalkkia. Missä käyty ja missä ei? Kuinka kauan? Mistä tultu ja mihin menty? Osaat jo päätellä hieman, mitä muutoksia sivuille kannattaisi tehdä. Nimittäin:

Verkkosivujen pitäisi elää viikottain. Sivut eivät ole esite, vaan koko ajan parantuva palvelun keskus.

Kun niputetaan kokonaisuutta, kustannukset jakaantuvat niin, että tekninen sivutaitto on kokonaisuudesta enää 20-30%. Alle 5000€:lla saa jo upeita kokonaisuuksia. Enää pitää miettiä, mitä sivuilla lukee ja näkyy?

Ensisisällön teko ja hiominen muodostavatkin helposti puolet aloituskustannuksista. Muista, että mitä parempaa sisältöä, sitä enemmän imua, kävijöitä ja kauppaa!

Muut, eli optimointi, SoMe-avaamiset sekä datapalikat vievät lopun 20-30%.

Nyt kokonaisuutesi on avauskunnossa. Varsinainen työn osuus alkaa. Varaudu siihen, että sisällön analysointi, muokkaaminen ja jakaminen vaatii muutaman tunnin – joka päivä!

Tervetuloa vuoden 2015 markkinointiin. Kysy lisää tästä.