Mistä verkkosivut rakentuvat?

Olen ollut mukana varmaan tuhannessa verkkoprojektissa internetvuosieni aikana. Muistan alle kymmenen tapausta, joissa sivuston sisältö tehtiin ensin – ajatuksella. Verkkosivu on kuin muukin julkaisu. Se koostuu:

  • tekstistä, eli sanoista ja niiden nokkelasta käytöstä.
  • kuvista, videoista ja muista lisukkeista, joita yleensä tarvitaan sitä enemmän, mitä huonompaa teksti on
  • tekniikasta, eli miten toimii ja missä

Olen monelle yritykselle koittanut kertoa, että kertokaa ennen kaikkea miksi teette mitä teette?

Älkää kertoko vain mitä myytte. Sydän mukaan ja häpeän pelot pois. Se koskettaa.

Karkeasti arvioiden sivuston tekstisisällön ollessa valmis, ajateltu ja hiottu, sivuista on 70% kunnossa. Tarkoin harkitut lisukkeet nostavat prosentin 75%:iin. Loput 25% on tekniikkaa: Miten nopeasti sivut toimivat, kuinka ne löytyvät, mihin kanaviin ne automaattiohjataan, ja miltä sivut näyttävät erilaisilla päätelaitteilla. Teknistä osuutta joudutaan usein viilaamaan, korjaamaan ja parantamaan.

Jos sanottava on kunnossa ja se koskettaa, huonomminkin toimivalla sivustolla tulee toimeen. Kun taas hienoinkin sivu on aivan turha, jos sen sanoma on liirumlaarumia.

Eli: Maksakaa tekstinikkareille, jollette itse osaa katsoa toimintaanne sydämellä ja seinien ulkopuolelta.

Ja se, missä itse Miksi -ajatukseen törmäsin, oli tämä kuulu Simon Sinekin TedX-puhe:

Jari, VIIDAKKORUMPU 2.0