Aika monta asiakasprojektia on tullut 20 vuoden aikana tehtyä. Osa säilyy matkassa kauemmin, osasta tietää heti, että olisi ollut parempi kun ei oltaisi edes tavattu. Osasta tulee ystäviä.

Yleensä suhteen kaari noudattaa tuttua kaavaa:

  • Ihastuminen – kaikki mahtavaa
  • Kankkunen – särövaihe ja tylsistyminen
  • Avioliitto – kaikki toimii, mutta aina on keskiviikko
  • Hiipuminen – kumpikaan ei innosta toista enää
  • Ero – next!

Jotta suhde säilyisi hyvänä, kannattaa parantaa ainakin näitä osa-alueita:

Asenne

Turhauttavinta tekijälle on, jos asiakas antaa koko ajan epäluottavan viestin. Kaikki kommunikaatio on negatiivista piikkiä. Se syö tehokkaasti tekijäpuolen motivaation, työstä tulee ”vasurirutiinia”.

Aika usein kommunikaatio nojaa sähköposteihin. Vain murto-osa osaa kirjoittaa hyvin. Kirjoituksenkin voi mieltää negatiiviseksi piikittämiseksi (mitä se liian usein onkin), vaikka se ei ollutkaan tarkoitus.

Turhautumisvaiheen viestitys muuttuukin sitten molemminpuoliseksi piilovittuiluksi sen sijaan, että yritettäisiin korjata rikkinäinen puhelin.

Tietotekniikassa bitti menee poikittain, enemmin tai myöhemmin. Usein vielä syyttä: Joku tekninen kikkula vain ei toimikaan enää naapurikikkulan kanssa yhteen. Sitten säädetään ja taistellaan. Tätä on usein oma työmme.

Tekijäpuolella ei taas ymmärretä, että asiakas maksaa talosi, autosi, vaatteesi ja ruokasi.

Asiakasta pitää siksi kunnioittaa. Jos hän käyttäytyy huonosti, kerro se avoimesti. Esitä toive, että voisimmeko kunnioittaa toisiamme, jotta saadaan tehtyä hyvää työtä?

Asiakas ei tiedä työstämme

On meidän tehtävä kertoa millaista työmme on. Jos epäonnistut siinä, tai asiakasta ei oikeasti asia kiinnosta, ollaan ongelmissa nopeasti.

Nykyiset verkkotyöt nojaavat vahvasti kolmansien osapuolien tekemiin palikoihin. Kun ne päivitetään, tulee joskus konflikteja.

Silloin ennen, kun asiakas vielä maksoi käsityöstä, eli koodaamisesta, vika oli helpompi paikallistaa. Nyt se edellyttää lukemattomia viestiketjuja tekijätahon kanssa, ja ongelma ei välttämättä siltikään selviä.

Halvalla saat hauraampaa. Mitä halvemmalla tehdään, sitä nopeammin tehdään, sitä suurempi riski vioille.

Kaikki osaavat markkinoida

Tätä näkee lähes ”päivittäin”.  Ja johtoryhmä vasta kaiken osaakin: Viestinnän, graafiset linjat ja liiketoiminnan – verkossakin. Ei muuten osaa. Suomessa on muutama yritys, missä asiat osataan.

(Ei olisi muuten viikolla tullut mieleenkään neuvoa suutaria tai ilmalämpöpumpun asentajaa työssään).

Jätetään ammattilaisille siis työrauha ja kunnioitetaan toisen tekemää työtä.

Näillä vinkeillä pärjää jo paremmin. Kuten kaikessa, kemiat ratkaisevat paljon. Jos jo ensitapaamisessa tulee olo, että nuo eivät muuten ole arvoiltaan, asenteeltaan tai käytökseltään kivoja, kannattaa miettiä työstä / avusta kieltäytymistä tai sen ostamista, vaikka raha / sen säästö tarpeen olisikin 😉