Olen tässä muutaman kuukauden pähkäillyt yrityksen kanssa, jonka oma visio vaihtelee tai ei oikein osu kohdalleen. Siitä seurauksena on se, ettei yrityksestä oikein voi mitään kirjoittaakaan (tai on siitä kirjoitettu viisikin otetta, mutta …). Lähde siinä sitten tekemään hyviä verkkosivuja, joiden tehtävä on myydä yrityksen osaamista?

Kertauksena, kun lähdetään 2016 syyskauden töihin:

Verkkosivuista 70-80% muodostuu terävästä sisällöstä. Loput on tekniikkaa.

Tarvitset siis sisältöä, joka saa asiakkaan ostamaan palveluitasi/ tavaroitasi. Muuten mennään tällä vanhalla neuvolla.

Taas kerran: Teetkö tonnin halpasivut, joilla et saa ehkä yhtään lisäkauppaa, vai maksatko viisi+ siitä, että saat investointisi nopeasti takaisin lisämyynnistä?

Verkkokaupoista Varustelekan Valtteri Lindholm veteli Facebookissaan niin hyvin, ettei siihen lisättävää:

Ruokaa myydään hyvin, tavaroita huonommin. Mistähän tää johtuu? Suomalaisten yritysten, niin pienten kuin isojenkin, olis ehkä aika käsittää, että kilpailija ei ole se Virtanen vaan ulkomainen verkkokauppa. (Ehkä hallituksenkin kannattaisi tää ymmärtää?) Saksassa verkkokauppayrityksen kiinteät kulut ovat noin 20% pienemmät ja alviakin on 5% vähemmän, joten hinnoilla niiden kanssa ei kannata lähteä kilpailemaan. Sen sijaan meidän kannattaa laittaa tuotevalikoima sellaiseksi, ettei hinnalla tarvitse kilpailla, ja jos se ei onnistuisikaan, meillä on aina se valtti, mikä saksalaisella ei ole – kivijalkamyymälä.

Verkkokauppa ei ole mikään vaihtoehto kivijalkamyymälälle, vaan paras erikoistavarakauppa toimii molempien avulla. Varusteleka aloitti 100% verkkokauppana, ja meni kaksi viikkoa ennenkuin ensimmäinen asiakas tuli mun kotipihaan etsimään firman myymälää. Nykyään yli 40% Varustelekan liikevaihdosta tulee meidän kivijalasta – joka on siis unohdettu teollisuushalli Konalan perukoilla, sinne ei kukaan vahingossa eksy. Hauskana trendinä tänä vuonna meidän verkkokauppatilausten määrä on hienoisessa laskussa, mutta myymälään on tullut yli 10% enemmän asiakkaita kuin viime vuonna.

Jos jokainen myymälän tuote on hinta- ja saatavuustietoineen esillä verkkokaupassa, on myymälä kolmetuhatta kertaa paremmin edustettuna internetissä kuin jollain 360º videolla. Tuotteet löytyvät Googlesta asiakkaan niitä etsiessä, niitä voi spesifisti paukuttaa asiakkaan silmille missä tahansa digitaalisessa mediassa, asiakas voi tutustua hyllyjen sisältöön kotona paskalla istuessa, ja hakea lisätietoa tuotteesta omalla kännykällä myymälässä, koska suomalainen on ujo, ja jos kysyt, voitko auttaa, jokainen sanoo, että ei kiitos.

Jos kiinnostaa saada firma voitolliseksi ja liikevaihto kasvuun, tai ees ihan vaan selvitä ilman konkurssia seuraavat pari vuotta, kannattaa ihan nyt heti aloittaa rakentamaan verkkokauppaa, jossa näkyy jokaikinen myymälässä myytävä tuote, ja joka kertoo saldotilanteen reaaliaikaisesti.