Mihin suunnittelemaasi ja tekemääsi työhön olet itse tyytyväisin tänä vuonna?

Siihen kysymykseen heräsin aamulla.

Rehellinen vastaus on se, että iso osa asiakasprojekteista on ollut rutiinisuorituksia. Se johtuu melkein aina kahdesta syystä: Asiakkaalla ei ole rohkeutta tai rahaa on aivan liian niukalti tarvittaviin toimiin. Eli sitten tehdään vain mitä muutkin ovat jo tehneet. Kunnianhimo ja intosellainen uupuvat.

Suuriakin asiakkaita ollaan jelpitty, mutta itse olen tyytyväisin pienemmän, riippumattoman optikkoliikkeen auttamistyöhömme.

Yhdessä Revolverin ja Kimmo Katajiston kanssa olemme kehittäneet pikkuhiljaa Optikko Katajiston markkinointia eteenpäin, paikallislehdissä, tapahtumin ja verkossa.

Case Optikko Katajisto. Jos se vaikka olisi avuksi muille yrittäjille?

Katajisto

Aloitimme uusimalla liikkeen verkkosivut ja avaamalla heille myös sivut Facebookkiin ja Instagramiin.

Halusimme simppelin, tyylikkään setin, jossa on selkeä sisältö, ja joka toimii hyvin kaikissa vekottimissa. Erityisen toimivaa on ollut tuoteosion keskittäminen Instagramiin ja upottamalla se sivuille. Asiakas vaan napsii fiiliskuvia matkoillaan sekä tietysti liikkeessä tuotteistaan. Yhdellä latauksella kuvat ovat sekä sivuilla että Instassa.

Tasaisesti kasvavat kävijämäärät ovat osoittaneet onnistumisen: 1500-2000 kuukausikävijää – joka kuukausi. Pienen yrittäjän ovensuussa siis seisoo lähes sata ihmistä – jokaisena päivänä. Jos heistä osakin saadaan kauppaan, tulos on hyvä.

Markkinoinnissa olemme käyttäneet verkkosivuja, Facebook-sivua, tapahtumia, Instagramia ja paikallislehteä (Turun Sanomat)

Olemme tehneet perustarjousmainontaa lehtiin ja SoMeen sekä tapahtumaa (mm. hauska Instagramin Vappukamppis) mutta jo alussa meillä oli ideana lähteä keräämään aitoa asiakaspalautetta. Sitä varten loimme oman sivun, http://www.palaute.email/

On nimittäin täysin turhaa kertoa olevansa laadukkain, ammattitaitoisin tai kaupungin paras, jollei taustalla ole mitään dataa tueksi.

Nyt palautteita on jo sen verran, että olemme voineet avata Asiakkaat kertovat -sivunkin. Itse asiassa mainoksiin halukkaita saa jo ”hillitä” 😉

Palautemoottorin kautta Katajisto voi parantaa omaa työtään, kertoa hyvistä ja huonommistakin asiakaskokemuksista sekä kulkea valittua läpinäkyvyyden ja rehellisyyden tietä.

Nyt palautemittari näyttää "ihan kivaa" 94,4% positiivisia -tilaa ;)

Nyt palautemittari näyttää ”ihan kivaa” 94,4% positiivisia -tilaa 😉

 

Jatko

Jatkosta istutaan varmaan lähiaikoina, ja sehän on taas vain yrittäjän rohkeudesta (ja kuluista) kiinni, mitä voidaan tehdä.

Viime vuosi toimi, koska teimme ”löyhän” suunnitelman vuodeksi eteenpäin, jota seurasimme kuin kone. Toki reagoimme nopeasti (päivässä) kun piti tuottaa nopeasti ja luovasti ideaa johonkin kanavaan.

Optikko Katajistolle ja henkilöstölle haluaisin kuitenkin nostaa hattua, sillä asiakas on ollut älykäs, analyyttinen, rauhallinen ja pitkäjänteinen kanssamme. Se on aidosti harvinaista.

Jari, VIIDAKKORUMPU 2.0