Joskus vaan ei natsaa asiakkaan kanssa?

Netti on pullollaan yritysvalheita, tai ainakin niiden piilottamisia. Katsokaa vaikka:

Kaikilla menee aina hyvin kaikkien kanssa. Ei muuten mene.

Meille on osunut tämän vajaan kymmenen vuoden aikana muutama asiakas, joiden kanssa, syystä tai toisesta, ei vaan ole synkannut. Onneksi niitä tosiaan on vain kolme kolmesta sadasta, eli prosentti asiakkaista.

Usein kyse on henkilökemioista. Sen muuten tietää melkein heti, kenen kanssa homma pelaa ja kenen ei.

Toinen kynnys on tekohetken alku. Suunnitelmat ovat menneet loistavasti, kummallakin osapuolella on iso into tehdä jotain toisin – ja sitten tekohetkellä kaikki läsähtää. Odotukset olivat liian korkealla, organisaatio ei ollutkaan valmis loikkaan, tekijät jäävät yksin ilman todellista tekovastuuta, kaikki vaan tahmaa? Syitä on vaikka kuinka.

Vastapuolen kokemattomuus verkkomaailmasta yhdistettynä kauheaan sähläysvoimaan on pahin yhdistelmä.

Kauheasti tapahtuu mukamas, mutta oikeasti jokaista projektissa olevan henkilön stressirimaa kolkutellaan jo startissa. Tuollaiset henkilöt pitäisi saada jo alussa projektista sivuun – kertoa suoraan, ettet sovi nyt tähän.

Muutenkin kannattaisi alussa sektorin ulkopuolelle lähtenyt projekti keskeyttää mahdollisimman nopeasti, kun ei vielä ole raastettu toisiamme naarmuille.

Olen aina väittänyt, että jos kanssamme ei pärjää, kannattaa katsoa myös peiliin, sen verran laamahermoisia tekijöitä meiltä löytyy.

Jos jonkun kanssa meillä joutuu välillä väittelemään, se olen minä. Olen välillä liiankin suora ja totuuksia laukova. Tuntuu vielä, että vanhemmiten tuo vain korostuu. Asian korjaamisen kanssa pitää tehdä työtä. Toisaalta jossain se kokemus pitää näkyä. Ajattelen niin, että mitä aiemmin puhutaan niistä todellisista ongelmista, sitä nopeammin ne saadaan ratkaistua. Nuoremmat tekijät kunnioittavat asiakasta usein loppuun asti.