Minulla on sellainen nyrkkisääntö kun suunnittelen asiakkaiden verkkosivustoja, että maksimissaan toisella klikkauksella pitää päästä jo ostamaan. Kun olen tehnyt asiakkaille ja omille yrityksille esim. Facebook-kampanjoita, olen huomannut sen toisenkin klikkauksen olevan valtaosalle liikaa.

KUN ILMAISETKAAN VERKKOSIVUT EIVÄT RIITÄ

Tuorein Viidakkorummun Facebook-kampanja on 10-vuotisjuhlasellainen, ja kuvaava nykykampanjoinnin malli Facebookissa. Kampanjan otsikko ja sisältö on positiivisin mahdollinen: Ilmaiset verkkosivut tarjolla!

FB_kampanja

Asiakkaan ei tarvitse kuin klikata otsikkoa, jolloin hänet ohjataan blogiartikkeliin, missä asia selitetään auki. Nyt ihmisten tarvitsee enää suositella tahoa kenelle sivut tehtäisiin. Nuo kaksi asiaa ovat jo monelle liikaa.

FB_kampanja3FB_kampanja2

Tilastot – tähän mennessä siis:

  • Ilmoituksen on nähnyt 3340 henkilöä, joista
  • 49 Facebook-selaajaa on tykännyt postista
  • 22 on oikeasti klikannut aiheen verkkosivulle
  • Kaksi on kommentoinut postia ja yksi jakanut eteenpäin
  • Miehet hieman enemmän kuin naiset ja iältään sakki on vanhemmasta päästä
  • Kampanjan 70 euron budjetista on käytetty n. 28 euroa

Ja se varsinainen pihvi, eli aitoja ehdotuksia tahoista, kelle verkkosivuston voisi tehdä lahjoituksena on tullut viikossa viisi kappaletta.

Halpaa markkinointia tämä silti on. Tuhannet näkevät kympeillä yrityksesi. Monet yritykset pönkittävät sanomisiaan lahjoin, mm. lahjoittavat saunarakennuksen, Jopo-polkupyörän, pelikonsolin ja muita vempeleitä, jos tykkäät ja ehkä jopa jaat postituksen.

Vaan markkinoinnin teoiksi saatika ostoksi saattaminen on koko ajan vaikeampaa.